
amicsdelaterra.org 04/08/2025 - 11:56:52 | ![]() ![]() |
AMICS DE LA TERRA ESTRENA NOVA ZONA D’ACTUACIÓ PER CONTROLAR EL BANYARRIQUER A SON TORRELLA
Amics de la Terra Mallorca ha iniciat el sisè any consecutiu de campanya per controlar el banyarriquer (Cerambyxcerdo), instal·lant 40 trampes noves (20 fetes per alumnes de l’IES Bendinat) en una nova zona d’alzinar, amb 305 exemplars capturats aquest any.
La iniciativa ha comptat amb la implicació d’una desena de voluntaris i dos torns de seguiment, combinant acció directa amb educació ambiental i formació sobre la importància de la gestió de plagues forestals.
La campanya s’emmarca dins un projecte de custòdia del territori que també inclou reforestació, plantació d’espècies autòctones i activitats de valorització cultural, amb el suport del Consorci Serra de Tramuntana.
Durant els mesos de juny i juliol, Amics de la Terra Mallorca ha iniciat una nova fase de la seva campanya per controlar la plaga forestal del banyarriquer (el coleòpter perforador Cerambyxcerdo), una amenaça greu per als alzinars de Mallorca. Aquesta iniciativa es desenvolupa en el marc d’un projecte de custòdia del territori en col·laboració amb la propietàriade la finca de Son Torrella amb el suport del Consorci Serra de Tramuntana.
Després de cinc anys d’actuacions en una àrea concreta de la finca, enguany s’ha posat en marxa una nova intervenció en una altra zona, convertint-se en el sisè any consecutiu en què l’entitat instal·la trampes casolanes per capturar aquest insecte. En les darreres campanyes s’han col·locat unes 190 trampes, amb un balanç de més de 1.100 exemplars capturats.
Aquest 2025 s’han instal·lat 40 noves trampes, 20 de les quals han estat construïdes pels alumnes de l’IES Bendinat, gràcies al suport de Mallorca PreservationFund, que va organitzar un taller de fabricació amb l’alumnat. Les trampes s’han col·locat en una nova zona d’actuació de l’alzinar, prop a la carretera i les cases de Son Torrella. En aquest primer any d’intervenció en la nova àrea, s’han capturat un total de 305 exemplars.
Amics de la Terra ha comptat amb la participació d’una desena de voluntaris en la col·locació de trampes contra el banyarriquer, combinant l’acció pràctica amb la formació ambiental. Durant el mes de juliol, s’han organitzat dos torns de seguiment per recollir les dades de captures i enviar-les a la Conselleriad’Agricultura i Medi Ambient.
En el marc del projecte de custòdia del territori a la Serra de Tramuntana, també s’han previst altres activitats, com el manteniment de reforestacions, la plantació d’espècies autòctones i un recorregut arqueològic per posar en valor el patrimoni de la finca. Algunes d’aquestes accions compten amb la col·laboració de Tramuntana XXI, entitat responsable de la gestió integral de la finca.
Amics de la Terra destaca la importància de gestionar els alzinars, greument amenaçats per plagues, sequeres, envelliment i sobrepoblació de cabres.


- Pau Aguiló Hernández guanya el XIII Premi Francisco Bernareggi d’Arts Visuals Vila de Santanyí 2025
- El Ple de Santanyí aprova la cessió d'espais per integrar l’educació de 0 a 3 anys al CEIP Sant Domingo des Llombards
- ESQUERRA UNIDA-PODEM PROPOSA NOVES PRESTACIONS SOCIALS PER COMBATRE LA POBRESA I UN NOU MODEL TURÍSTIC
- FIET 2025. FIRA DE TEATRE INFANTIL I JUVENIL DE LES ILLES BALEARS
- Manacor arregla los problemas de la tormenta: pluviales de carretera de Son Servera en Porto Cristo, caminos públicos rurales, S'Illot el acceso al edificio Colombo ha quedado dañado y las pasarelas
- Desvelan que los delitos penales han disminuido un 2% en la capital del Raiguer durante este periodo del año, respecto a 2024 y Coordinación de Seguridad para Ferias y el Dijous Bo de Inca
- Por su importancia para Manacor, comarca, y Mallorca, desvelamos la información que ha sacado en exclusiva el medio de comunicación “Documents Adjunts” sobre un contrato del Ayuntamiento
- Manacor: Martina Vallespir va participar en la primera concentració de la preselecció balear de bàsquet en infantil, que va tenir lloc al Poliesportiu Rudy Fernández de Palma dies 10, 11 i 12 d'octubre
- Triunfo de Lluna de Llevant y A. Frontera en el Gran Premio del Criador 2025 que otorga el Consell de Mallorca, que ha recorrido los 2.650 metros con un tiempo de 1’16”20
- Los jóvenes que han participado en la Ruta jacobea del Consell llegan a Santiago de Compostela