
premsaeuib 20/03/2026 - 17:45:38 | ![]() ![]() |
ESQUERRA UNIDA REGISTRA ESMENES AL DECRET LLEI 8/2025 PER FRENAR L’ESPECULACIÓ I POSAR CONTROL PÚBLIC ALS PROJECTES ESTRATÈGICS
La formació proposa més control parlamentari, mesures d’habitatge i fiscalitat contra grans propietaris davant el model de PP i Vox.
Esquerra Unida de les Illes Balears ha registrat un ampli paquet d’esmenes al Decret llei 8/2025 amb l’objectiu de revertir el model impulsat pel Partit Popular i l’extrema dreta, que la formació considera orientat a afavorir interessos privats, reduir controls i debilitar els serveis públics.
En aquest sentit, Esquerra Unida planteja reforçar els mecanismes de control democràtic sobre els projectes estratègics. Entre les principals mesures, proposa la creació d’una comissió parlamentària específica que avaluï les sol·licituds de projectes d’interès estratègic i la incorporació de representants dels grups parlamentaris en els òrgans de decisió, amb l’objectiu de garantir transparència i evitar arbitrarietats.
Així mateix, les esmenes eliminen o modifiquen diversos articles del decret que permeten reduir controls ambientals, urbanístics i municipals, així com aquells que obren la porta a agilitzar projectes sense garanties suficients o a situar infraestructures en sòl rústic o protegit.
També es demana eliminar disposicions que permetrien declarar com a estratègics projectes vinculats a centres educatius privats o infraestructures universitàries privades, amb l’objectiu d’evitar noves vies de privatització.
En matèria d’habitatge, mentre PP i Vox han acordat donar regals fiscals als rendistes, EU proposa ampliar la deducció per lloguer al conjunt de la població i impulsar un paquet d’incentius fiscals per fomentar les cooperatives d’habitatge en cessió d’ús, amb deduccions de fins al 30 % de les aportacions i bonificacions del 100 % en ITP i AJD. L’objectiu és promoure alternatives d’habitatge assequible, fora de lògiques especulatives i amb finalitat social, com a alternativa real a l’especulació immobiliària.
A més, Esquerra Unida planteja una reforma de l’impost de transmissions patrimonials per penalitzar les grans operacions especulatives, amb tipus de fins al 20 % per a grans propietaris i per a la compra d’edificis sencers.
D’altra banda, les esmenes inclouen la recuperació efectiva de la Llei de barris, amb una dotació mínima anual de 20 milions d’euros per a rehabilitar els barris amb més necessitats.
Finalment, Esquerra Unida incorpora mesures socials com una deducció de fins a 1.200 euros per a la reincorporació al mercat laboral després de la cura d’infants, així com iniciatives per reforçar la regulació del transport i defensar el servei públic del taxi davant l’expansió descontrolada de noves autoritzacions.
El diputat i coordinador d’Esquerra Unida de les Illes Balears, José María García, ha afirmat que “el decret del PP i Vox està pensat per facilitar negocis privats amb menys controls, i nosaltres plantejam just el contrari: més transparència, més control públic i més drets”.
García ha advertit que “les Illes Balears no poden continuar sent un territori al servei de l’especulació, i aquestes esmenes van encaminades a garantir habitatge, protegir el territori i reforçar els serveis públics”.


- El Consell de Mallorca publica la convocatoria de ayudas a los ayuntamientos para la aplicación de la Ley de bienestar animal y para la limpieza de caminos dotada con un millón de euros
- El Ayuntamiento de Sant Llorenç des Cardassar impulsa una desaladora para reforzar la autonomía hídrica de todo el municipio y reducir la dependencia de factores externos, especialmente durante el verano, 3,2 millones
- La polémica sobre el Cristo Rey del Puig de Sant Salvador de Felanitx ha llegado este martes al Parlament Balear, no está en el catálogo de protección de símbolos de memoria democrática elaborado en 2019
- Judo Renshinkan Manacor y Llevant: 2 atletas eran los representantes del grupo que dirige Pep Mascaró, Erik Lado Campeón absoluto de Baleares y Santi Espiritusanto Medalla de Bronce
- El Hospital de Manacor presenta su experiencia en la organización y evolución de las inyecciones intravítreas, un encuentro científico con la presentación de 2 trabajos que ponen de manifiesto los avances
- 53 Exposició Ornitológica a Manacor 2026: Calendari d’actes. Entrega dels ocells: dijous 29 d’octubre a partir de les 18h. Enjuiciaments: 30 i 31 d’octubre. Obertura al públic: diumenge 1 de novembre de 10h a 20h
- Proyecto de parque solar Fotovoltaico Es Garrover, polígono 34, parcela 1255 de Manacor. Superficie total 31.567 m² (3,15 Ha). Número de módulos: 3.750 unidades bifaciales
- Cuando comenzó la presente legislatura 2023/2027 el total de vehículos del parque móvil del municipio de Manacor era de 47.000, la pérdida constante de parkins está colapsando el extrarradio
- Detienen en Manacor a una mujer por delito de prostitución y estafa, se presentaba como una supuesta abogada y ofrecía trabajo a través de una plataforma digital, garantizaba plaza para ejercer como chica de compañía
- Consell d’Infants: Aquest dilluns capvespre, la sala de plens de l'Ajuntament de Manacor ha acollit el ple de constitució d'aquest organisme de participació i representació del municipi












































