
amesperuza 30/12/2025 - 10:49:32 | ![]() ![]() |

Nova Editorial Moll commemora el centenari de Joan Alcover amb la publicació de les seves obres completes
-A cura de Maria Antònia Perelló, afegeixen 64 poemes més que l’autor no va incloure en vida al seu recull ‘Poesia’
Nova Editorial Moll commemorarà el centenari de la mort de Joan Alcover, en l’any que és a punt de començar, amb la publicació, el febrer pròxim, de les seves obres completes en dos volums, a cura de Maria Antònia Perelló, biògrafa del poeta mallorquí, a qui va dedicar la seva tesi doctoral. Es tracta d’una contribució extraordinària al centenari de Joan Alcover, que posarà a l’abast del lector l’única edició de la seva obra completa, que reuneix en dos volums tota la seva obra en prosa i tota la seva obra poètica.
La producció alcoveriana íntegra s’uneix així a les altres sèries d’obres completes del segell mallorquí creat el 1934: Antoni Maria Alcover, Francesc de Borja Moll, Gabriel Alomar i, molt recentment, Josep Maria Llompart.
El primer volum es dedicarà a l’obra poètica completa d’Alcover, reflectint la seva evolució, des de que va alternar el català amb el castellà, fins que es va decantar definitivament per escriure en la llengua pròpia. El recull de Perelló afegeix 64 poemes més en català que no hi eren al volum Poesia, de la seva producció en català, que Alcover mateix va publicar en els seus darrers anys, el 1921.
Pel que fa al segon volum, dedicat a l’obra en prosa, reuneix conferències, articles, pròlegs, presentacions i discursos, tant en català com en castellà. La prosa completa d’Alcover no havia tornat a ser accessible al públic des del 1951, data d’una edició precedent.
Els fons de l’editorial Moll inclouen a més la biografia que Maria Antònia Perelló ja li va dedicar: Joan Alcover Maspons. El poeta humà colpit per la dissort, recorregut per la seva trajectòria que inclou testimonis gràfics de l’autor i dels seus familiars i amics. A la col·lecció Biblioteca Bàsica de Mallorca hi és, així mateix, el seu volum Humanització de l’art i altres escrits, encapçalat pel text que li dona títol, una profunda reflexió sobre la naturalesa, el sentit i la funció de l’expressió poètica i de tota manifestació artística.
Joan Alcover Maspons (Palma, 1854) es va llicenciar en Dret a Barcelona i va compaginar la seva activitat professional amb la creació literària i una carrera política que li va portar a ser diputat a les Corts. Fou membre corresponent de la Real Academia Española i de l'Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona. És autor, entre d’altres poemes, de “La Balenguera”, que amb música d’Amadeu Vives ha esdevingut himne de Mallorca i dona nom a la col·lecció de poesia de l’editorial Moll, la sèrie d’aquest gènere degana de les Illes. La seva casa al carrer Sant Alonso de Palma, actual seu de l’Obra Cultural Balear, fou punt de trobada dels intel·lectuals mallorquins, entre els quals Antoni Maria Alcover, qui va dur a terme a aquest lloc una de les primeres presentacions del projecte del Diccionari català-valencià-balear. Joan Alcover va morir a Palma el 26 de febrer de 1926.
Maria Antònia Perelló Femenia (Inca, 1957) és llicenciada en Filologia Catalana (1993) i doctora en Llengua i Literatura Catalanes (2010) per la Universitat de les Illes Balears amb la tesi Itinerari poètic de Joan Alcover, vida i obra, Premi Extraordinari de Doctorat. És professora de Llengua i Literatura Catalanes de Batxillerat. Com a novel·lista ha publicat El crepuscle d’un home (finalista del Premi Miquel Àngel Riera, 2006) i La venjança del lliri (Premi Ciutat de Manacor Maria Antònia Oliver, 2015). En el camp de la poesia s’estrenà amb Rèquiem esfullat (2009). És autora de Joan Alcover Maspons. El poeta humà colpit per la dissort (2008) i de l’estudi preliminar de l’edició de Cap al tard de Joan Alcover (2007). Ha tingut cura de la Poesia completa de Joan Alcover (2006), de tres reculls d’articles de Josep M. Llompart, del volum de poesia De l’alba al migdia i altres poemaris de Guillem Colom (2013) i de diverses antologies poètiques de Miquel Costa i Llobera, de Joan Alcover i de l’Escola Mallorquina (2005).


- El Ayuntamiento de Manacor presenta en Fitur (Madrid) el proyecto turístico cultural "Porto Cristo, el mar, nuestra cultura", una propuesta que pone en valor la identidad marítima
- VOX APOYA A LOS PESCADORES DE BALEARES FRENTE AL NUEVO REGLAMENTO DE CONTROL DE LA UE Y DENUNCIA LA "ESTAFA" DEL PP
- El Consell de Mallorca firma un convenio con el Ayuntamiento de Porreres para iniciar las obras del segundo tramo de la ronda norte del pueblo con un presupuesto de 1,7 millones de €
- Prohens firma la Declaración de Zaragoza que rechaza la propuesta de financiación pactada entre Sánchez y ERC
- El Ayuntamiento de Manacor convoca un minuto de silencio a las 12:00 horas por las víctimas del accidente de tren en Adamuz, Córdoba, al menos 40 personas han muerto y 20 están muy graves
- Las Islas Baleares participan en Fitur con la Cultura como eje central de la estrategia turística, busca posicionar el destino en la temporada baja dentro del mercado nacional
- El Voleibol Manacor de Superliga cede en el tie-break ante Leganés, 3-2 tras un partido muy igualado y de máxima exigencia, Los mallorquines se adelantaron en los 2 primeros sets
- El Consell de Mallorca y el Obispado de Mallorca restauran el coro de la iglesia de Alaró
- APANIB califica de "constructiva" la reunión con el Conseller Lafuente y pide diálogo y cambios urgentes para garantizar el futuro del chárter náutico en Baleares
- Movilización del sector pesquero balear contra las obligaciones vinculadas al Diario Electrónico de Abordo (DEA), consideran inasumibles para la realidad de la flota costera mediterránea














































